Olsen's garage
Miraklerne! Dem klarer vi også.
ForsideOm osKontakt os
Hvad kan vi
Reservedele
Maling
Service
Til syn og hvad så
Til syn og hvad så

Når man kommer til et syn, hvad sker der så.

 

Stelnummer:

Bilen køres ind i synshallen, og først kontrolleres stelnummeret. Dette skal være læseligt. Er det ved at ruste væk, kan man før synet prøve at rense det med en stålbørste. Er det helt væk, skal du kontakte dit motorkontor eller Told og Skat. Bilen skal fremvises, for at man kan få en attest, der tillader indhugning af nyt stelnummer.

Lys og lygter:

Herefter kontrolleres at alt lys virker. Det er både positionslys, nærlys, fjernlys, eventuelt ekstra fjernlysprojektører, eventuelle tågelygter foran og bagpå, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys. Lygtejusteringen kontrolleres også. Før synet bør du køre omkring et autoriseret værksted og få lygterne justeret korrekt.

Lygteglassene skal være intakte. Er der et stenslag i en lygte, så der er gået hul på glasset, skal dette skiftes, inden man kører til syn. Selvom det måske ikke betyder noget lige nu, at der er et hul i glasset, vil der med tiden komme fugt ind i selve lygten, og det vil bevirke, at parabolen bliver mat og misfarvet Det vil medføre, at lygten ikke lyser optimalt. Parabolerne bliver også kontrolleret for misfarvninger. Er der defekter på lygteglas eller paraboler, skal disse skiftes inden synet.

Ruder:

Ruderne bliver også kontrolleret. Det, synsfolkene er mest interesserede i, er frontruden. Fjern alle klistermærker m.m. (inklusiv eventuel blok med sugekop), der sidder i synsfeltet. Synsfeltet defineres som det område, som viskerne visker rent. Der må heller ikke være stenslag inden for synsfeltet. Er ruden meget ridset, vil den ikke blive synet. Det vil nedsætte sigtbarheden væsentlig ved kørsel i lav modsol.

Anhængertræk:

Er der træk på bilen, vil det blive kontrolleret, at det kan afmonteres, hvis det er af den aftagelige type, og hvis kuglen går op og dækker for nummerpladen. Stikdåsen bliver kontrolleret for korrekt funktion.

Instrumenter:

Instrumenter så som sprinkler, horn, advarselsblink og så videre kontrolleres også. Rulleselerne kontrolleres - de skal blokere, når man trækker hurtigt i dem. Man skal være opmærksom på, at alt det udstyr, der er monteret på bilen, skal virke. Har man eftermonteret et par tågelygter, skal de fungere.

Motorrum:

Nu bliver motorrummet kontrolleret. Her er det fastspænding af batteriet, der kigges efter. Hvis bilen skulle vælte rundt på taget må batteriet ikke kunne falde ud og lave kortslutninger og derved antænde eventuelle benzindampe. Det kontrolleres også, at der ikke er unødig oliespild fra motoren. Det er af miljøhensyn, at dette kontrolleres. Endelig kontrolleres det, at benzinslangerne ikke er gamle og møre.

Bremser:

Nu køres bilen ned i bremseprøvefeltet, hvor først forbremser afprøves, dernæst bagbremser og endelig parkeringsbremsen. I bremseprøvefeltet kan man se skævbremsning og variation i bremsekraften på hvert hjul.

Skævbremsningen må maksimalt være 20% på driftsbremsen (fodbremsen) og maksimalt 30% på parkeringsbremsen.

Det anbefales at køre på et autoriseret værksted inden synet og få bremserne kontrolleret i bremsefeltet og efterfølgende få dem adskilt, renset og smurt. Selvom bremserne umiddelbart bremser lige, kan især tromlebremser godt have tendens til at overbremse, hvis der ligger meget bremsestøv inde i bremsetromlerne. Dette vil bevirke en blokade af baghjulene før forhjulene blokerer, hvilket aldrig må ske. Det vil medføre en ukontrollabel udskridning, hvorimod en blokade af forhjulene først vil bevirke en kontrollabel udskridning.

Undervogn:

Herefter køres bilen op på en lift, så undervognen kan kontrolleres. Alle forbindelser som styrekugler, bærekugler, diverse bøsninger og aksler kontrolleres. Der må ikke være slør eller andre defekter. Hjulene løftes, og det kontrolleres, at bremserne ikke hænger, hvilket vil sige, at hjulene skal kunne dreje ubesværet rundt.

Dæk:

Dækkene kontrolleres også. Nede i dræningsrillerne sidder der nogle små forhøjninger. Disse forhøjninger indikerer lovens minimumskrav i forbindelse med dækslid. Når disse forhøjninger er i niveau med det resterende dækmønster, er dækket ulovligt. Det anbefales dog at skifte dæk, før man når helt ned til disse slidindikatorer, da vejgrebet på våd vej er væsentlig nedsat med nedslidte dæk.

Dæksiderne kontrolleres også. Er dækkene meget gamle, kan de begynde at slå revner på siderne. Er disse revner meget udprægede, vil dækkene ikke kunne synes, da der så er fare for dækeksplosion.

Rust:

Hele bilen kontrolleres for rust. Er der rust med gennemtæring i de bærende dele, vil bilen ikke blive synet. Med de bærende dele menes paneler, vanger, svingarme, bærearme, forbro, fjederskåle og støddæmpertårne. Skulle der være rust midt på en skærm, kan bilen godt synes. Dog må der ikke være farlige og skarpe kanter, der kan være til fare for øvrige trafikanter.

Miljøkontrol:

Bilen køres udenfor, hvor udstødningsgassen kontrolleres for højt indhold at skadelige gasser. Det anbefales at få foretaget en kontrol af udstødningsgasserne på et autoriseret værksted, inden man kører til syn.

Prøvekørsel:

Endelig bliver bilen prøvekørt for at mærke, om der skulle være nogle defekter, der ikke kan opdages ved den visuelle kontrol af køretøjet. Det kunne for eksempel være en defekt kobling.

Godkendt / betinget godkendt / ikke godkendt
Til sidst falder dommen. Bilen godkendt, hvilket vil sige, at bilinspektionen ikke fandt nogle defekter ved køretøjet, som er til fare for sikkerheden.

Bliver bilen betinget godkendt, fandt synsfolkene nogle få ikke alvorlige defekter, der skal rettes omgående, før bilen er lovlig. Dog skal bilen ikke fremvises igen for bilinspektionen.

Endelig er der det tilfælde, hvor bilen ikke bliver godkendt. Der er fejl på bilen, der er til væsentlig fare for trafiksikkerheden. Bilen må køre til værkstedet for at få fejlene rettet og skal forevises for bilinspektionen igen, før den er lovlig.

Dommen, der hedder ikke godkendt kan udvides med et kørselsforbud, hvilket vil sige, at bilen skal afhentes at en autotransporter eller lignende. Der er så alvorlige fejl på bilen, at den er livsfarlig at køre i.







ForsideOm osKontakt os